Dzisiejszy świat potrzebuje międzyludzkiej komunikacji. Tłumacze spoglądają na to z ponadprzeciętnym optymizmem. Nieważne, czy Twoim partnerem biznesowym są agencje, czy prywatni klienci, branża tłumaczeniowa wydaje się jedną z lepszych. Jeśli jesteś freelancerem, to z pewnością oczekujesz rozwoju Twojego biznesu. Zdobywanie klientów bezpośrednich jest jedną z opcji, która Ci w tym pomoże.
Ze względu na uczciwość wspomnę, że artykuł został zainspirowany pewną forumową dyskusją. Zdecydowałem się na przekształcenie jej w formę artykułu. Oto kilka wskazówek, które mogą Ci pomóc uzyskać klientów bezpośrednich.
Nawiąż kontakt z ludźmi z Twojej branży docelowej
Możesz być dobry w danej dziedzinie, ale powinieneś dać o tym znać odpowiednim ludziom. Wybierz się na konferencje i targi, w których biorą udział ludzie z Twojej branży – niech Cię zauważą. Pozwoli Ci to również na zapoznanie się z najnowszymi osiągnięciami z zakresu Twojej tematyki. Dzięki uczęszczaniu na różnego rodzaju wydarzenia, będziesz miał okazję ulepszyć swój biznes i jednocześnie zdobyć nowe, przydatne kontakty.
Oprzyj się pokusie bycia ekspertem w każdej z dziedzin
Kiedy zacząłem pracować jako tłumacz myślałem, że ludzie będą oczekiwać ode mnie zdolności do tłumaczenia wszystkiego i o każdej porze (niektórzy nadal tego oczekują). Jeśli jesteś dobry w tłumaczeniach medycznych, skąd pewność, że równie dobrze poradzisz sobie z tekstami technicznymi? Przyjmując wszystkie zlecenia, szybko się przekonasz, że nie będziesz mógł im sprostać na wymaganym przez klienta poziomie. Lepszym wyjściem jest zdobycie odpowiedniej wiedzy z zakresu kilku dziedzin, aż staniesz się ekspertem.
Umieszczaj swoje ogłoszenia w specjalistycznych czasopismach branżowych
Dowiedz się, jakie czasopisma czytają eksperci z różnych branż i szarpnij się na umieszczenie w nich swojej reklamy. Inwestycja będzie tego warta i szybko się zwróci. Klienci nie ominą Twojego ogłoszenia i jeśli będą potrzebować tego rodzaju usług, z pewnością rozważą Twoją propozycję.
Użyj Google Adsense i Adwords
Nie są one tak ukierunkowane, jak umieszczanie reklam w czasopismach. Jeśli nie jesteś z nimi zaznajomiony, poszukaj instrukcji ich użytkowania, lub skonsultuj się z firmą, która pomaga w ustawianiu kampanii.
Udaj się na kurs lub seminarium dotyczące Twojej dziedziny
Jeśli zdecydowałeś się na konkretną specjalizację, ciężko będzie Ci znaleźć pracę bez odpowiedniego doświadczenia. Dodatkowo możesz rozszerzyć swoje kompetencje profesjonalnymi certyfikatami, które uzyskasz po odbyciu kursu lub seminarium. Na przykład, jeśli zastanawiasz się nad branżą motoryzacyjną, dobrym pomysłem jest odbycie wstępnego kursu mechaniki, pozwalającego na lepsze zaznajomienie się z terminologią i zasadą działania niektórych mechanizmów. Jeszcze lepszym rozwiązaniem byłoby ukończenie wyspecjalizowanego kursu lub seminarium tłumaczeniowego z konkretnej dziedziny i specjalizacji.
Uczęszczaj na wykłady, warsztaty i publikuj artykuły w celu stworzenia lepszej reputacji w środowisku
Masz dostęp do jakiejś społeczności tłumaczy? Zaangażuj się w to środowisko, bądź aktywny, oferuj pisanie dla nich publikacji lub wykładów. Jeśli zaangażujesz się w taki wolontariat sprawisz, że powoli Twoja reputacja będzie na tym zyskiwać, a Ty będziesz bardziej interesujący dla klientów.
Bądź zauważalny. Stwórz markę ze swojego biznesu
Jak już wspomniałem, dobrze jest być dostrzeżonym. Klienci bezpośredni muszą o Tobie usłyszeć, szczególnie dzisiaj, kiedy zleceniodawcy coraz częściej przeglądają profile na portalach społecznościowych swoich potencjalnych pracowników. Powinieneś jednak być w stanie zrobić coś więcej, niż tylko założyć konto na Facebooku lub Instagramie. Wykreowanie własnej strony internetowej jest koniecznością. Nie musisz pisać bloga, jednak utrzymywanie strony, pozwala lepiej Cię znaleźć i zapamiętać w sieci.
Działa to niemal jak fizyczny adres. Strona jest domem Twojego biznesu i musi wywrzeć odpowiednie wrażenie na odwiedzających. Miej na uwadze wartość merytoryczną strony (ma być przejrzysta oraz informacyjna), a jej wygląd powinien przyciągać i wyglądać atrakcyjnie. Możesz urozmaicić swoją markę np. blogiem- stworzenie społeczności wokół swojego nazwiska i biznesu jest bezcenne. Łapanie wszystkich pomysłów dotyczących argumentów, idei i kwestii estetycznych jest kluczem do zbudowania dobrej marki.
Bądź społeczny: społeczny i profesjonalny networking
Daj potencjalnemu klientowi szansę na interakcję z Tobą i odwrotnie. Coraz więcej osób sądzi, że posiadanie konta na Facebooku i ewentualnie Twitterze jest rzeczą konieczną do rozwoju każdego biznesu. Istnieją jednak intratniejsze portale, gdzie kontakt z klientem jest o wiele łatwiejszy niż np. na Facebooku. Zrzeszają one tysiące członków z wielu różnych grup językowych i branż, z którymi możesz rozmawiać, a nawet się od nich uczyć. Niektóre z nich powołane są specjalnie do zarządzania ofertami pracy. Co należy zrobić? Załóż konto wszędzie, gdzie się da i pilnuj, żeby było aktualne.
Spraw, żeby aktualni klienci rekomendowali Twoje usługi
Prawdopodobnie zyskałeś już klientów zadowolonych z Twoich usług, którzy mogą Cię polecić. Nie polegaj jednak na ich dobrej woli i pamięci. Przypomnij im, że naprawdę docenisz ich wsparcie. Daj im parę wizytówek i zapytaj czy polecą Twoją pracę. Upewnij się jednak, że poziom relacji z klientami pozwoli Ci na taki krok. Jeśli będziesz zbyt nachalny, powstanie ryzyko zepsucia waszych relacji.
Przeczytaj przynajmniej jedną książkę o komunikacji biznesowej i negocjacji w biznesie
Jako tłumacz freelancer, spędzasz większość czasu przed komputerem, ale jeśli chcesz się z tego wyrwać i spotkać ludzi, z którymi zamierzasz nawiązać współpracę, powinieneś zadbać o dobre pierwsze wrażenie. Na rynku pełno jest ciekawych książek, które nauczą Cię jak skutecznie odbywać biznesowe spotkania i negocjacje. Przeczytaj którąś z nich i sprawdź swoją wiedzę w warunkach polowych.
Mieszkanie w wielkim mieście jest Twoim asem w rękawie
Im większe miasto, tym większe możliwości kontaktu z różnego rodzaju branżami i szanse pozyskania zagranicznego inwestora, który jest zainteresowany skorzystaniem z lokalnych produktów i usług. Koniecznie dowiedz się, kim oni są. Skorzystaj z plusów mieszkania w dużym mieście, a z pewnością Ci się to opłaci.
Oto niektóre ze sposobów, jakie pozwolą Ci rozwinąć biznes, dzięki zdobyciu większej ilości klientów bezpośrednich. Jeśli dostarczysz im odpowiednie produkty i usługi, Twój biznes tylko na tym skorzysta. Świetnie by było, gdybyś znalazł też inne sposoby pozyskiwania klientów.
Nazywam się Maria Kozłowska i jestem rodowitą warszawianką. Od wielu lat mieszkam w Niemczech, gdzie pracuję w redakcji małej gazety jako dziennikarka. Swoją pracę bardzo lubię, bo daje mi niesamowitą radość z tworzenia i możliwość poznawania nowych ludzie. Sporo czytam i stale jestem na bieżąco z nowinkami. Moją pasją jest język niemiecki, a zdobyte doświadczenie i praktyka pozwalają mi pisać dla Państwa artykuły o ciekawej i interesującej tematyce. Poza pracą lubię obejrzeć dobry film z przyjaciółmi.